Pendidikan Mental melalui Cerita Anak Tindakan Pasca Banjir di SDN Idaman 1 Kecamatan Patia, Pandeglang

  • Yasser Arafat Universitas Mathla'ul Anwar Banten
Keywords: Mental Education, Story of Children

Abstract

This research is entitled, Mental Education through the Story of Children Acting post Flood in SDN Idaman 1 Kecamatan Patia, Pandeglang Regency, South Banten. Focus First stage of research, namely research based on quantitative data collection and second stage research, namely research that puts forward quantitative and qualitative approaches to deepen the findings of the research results. The measured variables consist of mental education research variables (variable X) and children’s stories (variable Y). The research model used is field observation (direct observation). The research design consists of several stages. The first stage, a quantitative approach with Structural Equation Modeling (SEM) techniques will be used to analyze the relationship between mental education education and children’s stories. The second stage, a qualitative approach with in-depth interview techniques and documentation studies is used to obtain explanations related to literary learning and its implications for character formation in students. Data collection methods consist of structured interviews, read notes, and questionnaire techniques. Data analysis techniques used are descriptive qualitative.

References

Amelya, R. E. (2009). Peningkatan kemampuan menceritakan kembali cerita anak dengan teknik loci pada peserta didik kelas VII F SMP Negeri 2 Kaliwungu Kudus tahun pelajaran 2008/2009. Skripsi Universitas Negeri Semarang.

Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktis. Jakarta: Rineka Cipta.

Creswell, J. W. (2010). Research design pendekatan kualitatif kuantitatif dan campuran (Penerj. Achmad Fawaid). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Eneste, P. (2001). Buku pintar sastra Indonesia. Yogyakarta: Hanidita Graha Widya dengan Masyarakat Poetika Indonesia-Yogyakarta.

Fuller, W. A. (2009). Sampling statistics: Wiley series in survey methodology. New Jersey: John Wiley and Sons Inc.

Hatikah, T., & Mulyanis. (2005). Membina komptensi berbahasa dan sastra Indonesia. Jakarta: Grafindo Media Pratama.

Herfanda, A. Y. (2005). Menyoal pengajaran seni dan sastra di sekolah (Makalah untuk Talk Show Pengajaran Seni dan Sastra). Tangerang: Tangerang Art Festival.

Herfanda, A. Y. (2006). Mengajarkan apresiasi sastra dengan benar (Makalah diklat pengajaran apresiasi sastra). Jakarta: Pusat Bahasa Depdiknas.

Herfanda, A. Y. (2011). Membentuk karakter siswa dengan pengajaran sastra (Makalah Seminar Internasional Sastra Indonesia). Bandung: Pasca-Sarjana Universitas Gunungjati

Hermawan, D. K. (2012). Faktor dominan dalam pembangunan karakter (Makalah). Bandung: Kopertis IV Jabar Banten.

Karimah, Y. (2013). Peningkatan keterampilan menyimak cerita anak melalui media animasi audio visual pada siswa kelas VI SDI I Ma’had Islam Pekalongan. Skripsi Universitas Negeri Semarang.

Larasati, A. (2009). Peningkatan keterampilan membaca pemahaman cerita anak dengan pendekatan pembelajaran terpadu dan metode GPID pada siswa kelas V SD Negeri Ngijo 03 Gunungpati Semarang tahun ajaran 2008/2009. Skripsi: Universitas Negeri Semarang.

Lukmawati, D. R. (2014). Peningkatan keterampilan bercerita dengan media kaset cerita religi anak pada siswa kelas II B MI Al Iman Banaran Gunungpati Semarang. Skripsi Universitas Negeri Semarang.

Moleong, L. J. (2000). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Rendra, W. S. (2008). Megatruh kambuh: Renungan seorang penyair dalam menanggapi kalabendu (Teks pidato saat menerima gelar Doktor Honoris Causa). Yogyakarta: UGM.

Damono, S. D. (1997). Sosiologi sebuah pengantar ringkas. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Depdikbud.

Surdinata, E. (2012). Faktor dominan dalam pembangunan karakter bangsa (Makalah pelatihan pendidikan karakter bagi dosen perguruan tinggi swasta di lingkungan kopertis wilayah IV). Bandung Kopertis Wilayah IV.

Tarmizi, R, dkk. (2017). Laporan KKN posdaya Unma Banten: Desa Idaman Kecamatan Patia. Pandeglang: LP3M Unma Banten.

Waluyo, M. (2011). Panduan dan aplikasi structural equation modeling. Jakarta: Indeks.

Published
2018-09-27
How to Cite
Arafat, Y. (2018). Pendidikan Mental melalui Cerita Anak Tindakan Pasca Banjir di SDN Idaman 1 Kecamatan Patia, Pandeglang. Jurnal Artikula, 1(1), 53-60. https://doi.org/10.30653/006.201811.7
Section
Articles