Pengaruh Strategi Copy The Master Melalui Media Audiovisual Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas XI SMA Negeri I Cihara
Abstract
This study was conducted using the copy the master strategy of class XI students in the 2024/2025 Academic Year as the population. The samples taken were classes XI.1 and XI.2 with a total of 64 students. The sampling technique used Random Sampling. The data obtained showed that the average posttest score for the experimental class was 87.53 with a standard deviation of 6.064, while the average posttest score for the control class was 69.72 with a standard deviation of 2.774. The results of the independent sample t-test showed a sig value (2-tailed) of 0.000, which is smaller than 0.005.Thus, the copy the master strategy is declared effective in improving poetry writing skills compared to the thik, talk, write learning strategy applied in the control class. A significant difference can be seen from the average posttest score, where the experimental class obtained an average of 87.53, while the control class only got 69.72. Based on this data analysis, it can be concluded that the application of the copy the master strategy has a greater positive impact on students' poetry writing skills compared to the think, talk, write strategy which is considered sufficient in learning strategies
References
Abidin, Y. (2015) Pembelajaran multiliterasi. Bandung: Refika Aditama.
Arikunto S. (2013) Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto, Suharismi. (2010) Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Aris Sohimin (2014) Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-ruz media
Dalaman. (2018) Keterampilan Menulis. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Dalman, H. (2018) Keterampilan Menulis. Depok: Rajawali pers.
Delfia, E. Dan Gusfitri. M. L. (2021) Bahasa Indonesia. Pusat perbukuan dan standar kurikulum, dan asessmen Pendidikan kementerian Pendidikan. kebudayaan, riset dan teknologi. https:/buku kemendikbud.go.id
Eva Kristian Andriani. (2013) Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Melalui Metoe Copy The Master Dengan Bantuan Vcd Berbasis Pendidikan Karakter Pada Siswa Kelas VIII-A SMP 1 Antam Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi: Univeristas Negeri Semarang
Helaluddin dan Awalludin. (2020) Kterampilan Menulis Akademik Panduan bagi Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Media Madani.
Huda, Miftahul. (2014) Model- Model Pengajaran dan Pembelajaran; Yogyakarta: Pustaka Pelajar, Cet .4, hlm 218
Irwanti, E. (2014) Pengembangan Bahan Ajar Menulis Puisi Bebas Kelas 8 SMP Xaverius Tugu Mulyo. Junal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran),1(1), 32-49.
Kemendikbud. (2014) Panduan Teknis Pembelajaran dan Penilaian. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Lafamene, F (2020) Karya sastra (Puisi, Prosa, Drama).
Marahimim, Ismail. (2014) Menulis Secara Pouler. Jakarta : Pustaka Jaya.
Maulana Soni Farid. (2015) Apresiasi Dan Proses Kreatif Menulis Puisi (edisi revisi) CV Nuansa Cendekia
Nugraha (2019). Membaca Puisi
Nurhadi. (2017). Handbook of writing; Panduan Lengkap Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.
Pradopo, R. D. (2020) Beberapa teori sastra, metode kritik, dan penerapannya. Yogyakarta: Gadjah Mada Unipersity perss.
Rusmiati, Yanti. (2014) Upaya meningkatkan keterampilan menulis karangan narasi siswa melalui model quantum writing pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Skripsi UIN Sunan Gunung Djati;
Septeria, N.M.I., Supandi, D, A., Dan Setiadi, (2020) Pengaruh metode copy the master terhadap kemampuan menulis cerpen berbentukan WAG pada siswa kela XI SMA Negeri 3 Kota Sukabumi. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Indonesia dan Sastra, 4(1),234-244.
Siswanto Wahyudi, Ariani Dewi. (2016) Model Pembelajaran Menulis Cerita Bandung: Refluka Aditama
Sucipto (2018) Ensiklpedia Bahasa Dan Sasta Indonesia Apresiasi Puisi. Klaten PT Intan Pariwara.
Sugiyono (2016) Metode Penelitian Kuantitatif Dan R dan D, Cetakan Ke-24. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2020) Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta
Sumaryanto (2019) Krya sastra bentuk prosa. Medan: Mutiara Aksara
Susanto, A. (2016) Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Fajar Interpratama Mandiri.
Syatriana. (2018). Pengaruh Model Picture And picture Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar,1(2),3-10
Tarigan. H. G. (2021) Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa. Bandung. ISBN Buku Digital: 978-623-340-044-2 (PDF)
Wicaksono Andri. (2014) Kitab Lengkap Puisi, Prosa Dan Panutan Lama. Jogjakarta: Saufa
Widarmanto, Tjahjono. (2018) Yuk Nulis Puisi. Yogyakarta: Laksana
Rismanto, A., & Mulyaningtyas, R. (2024). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR TEKS PROSEDUR BERTEMA MAKANAN TRADISIONAL UNTUK SISWA SMP/MTs KELAS VII. MEDAN MAKNA: Jurnal Ilmu Kebahasaan Dan Kesastraan, 22(2), 153. https://doi.org/10.26499/mm.v22i2.6624.
Sugiyono. 2016, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung : Alfabeta.
Copyright (c) 2025 Aday Yudiono

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.