Metode Berkomunikasi menggunakan Sandi Hellen Keller terhadap Siswa-Siswi Tunarungu dan Tunawicara di Sekolah Luar Biasa Yayasan Tri Dharma Di Kota Cilegon

  • Lina Marliana Dewi Universitas Serang Raya
Keywords: Communication Method, Password Hellen Keller

Abstract

This study aims to find out the method of communicating using the password of the hell keller against students with hearing impairment and speech at the tri dharma foundation special school in the city of Cilegon, while the method used Descriptive Method is a method that is done by collecting all the data in the research location. Then describe the data collected as information. The purpose of the study, the purpose of the study is to understand the purpose of communication, to know about the code of the hell keller Knowing the history of special schools, Understanding the meaning of deaf and speech impaired, Knowing the education system and providing guidance services to deaf and speechless students at the Tri Dharma Foundation.

References

Badan Pekerja Panitia Tujuh (2002) : Kamus Sistem Isyarat Bahasa Indonesia, Depdikbud, Jakarta.
Dukes, C. & Maggi,S. (2009). Cara Menangani Anak Berkebutuhan Khusus Pandun Guru dan Orang Tua. Jakarta Barat : Indeks.
Haenudin. (2013). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Tunarungu. Jakarta : Luxima.
Heryanto, A. (2005) Buku Pedoman Center Resouuree, Untuk Pendidikan Jasmani Aditif, Dinas Pendidikan, Kegiatan Peingkatan Mutu SLB Jawa Barat, Bandung.
Kustawan, D. & Yani, M. (2013). Mengenal Pendidikan Layanan Khusus serta Implementasinya. Jakarta Timur : Luxima.
MIF, Baihaki, Sugiarman. (2008). Memahami dan Membantu Anak ADHT. PT.Refika Aditama, Bandung.
SKH TRI DHARMA diambil dari : Sekolah.data.kemdikbud.go.id. (23 Januari 2019).
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung : Alfabeta.
Teras pendidikan . 2016. SLB dan Sejarah Pendidikan Luar Biasa. 2 Mei Diambil dari : http//terandik.blogspot.com.(11 Desember 2018).
Pengertian wawancara.Diambil dari : http//www.maxmanroe.com.(19 Januari 2019).
Wikanjati Arga dan Tim Suujana Media.2012. Kamus Bahasa Indonesia untuk pelajar, Mahasiswa, dan Umum.Yogyakarta :Pustaka Widyatama.
Published
2019-03-20
How to Cite
Dewi, L. (2019). Metode Berkomunikasi menggunakan Sandi Hellen Keller terhadap Siswa-Siswi Tunarungu dan Tunawicara di Sekolah Luar Biasa Yayasan Tri Dharma Di Kota Cilegon. Jurnal Artikula, 2(1), 10-15. https://doi.org/10.30653/006.201921.15
Section
Articles